fredag 25. juli 2008

Geraniums & Pelargoniums

ForfatterJohn Feltwell
Forlag:Firefly Books
Format:Heftet
Språk:Engelsk
Utgitt:2001
Antall sider:128
Vekt:521 gram
Størrelse:27.6 x 20.7 x 0.9 cm
ISBN10:1552094642
ISBN13:9781552094648

Denne boken var min første Pelargoniumbok og ble kjøpt for flere år siden. Grunnen til at jeg kjøpte den var en av mine andre ”diller” – Geranium – og skuffelsen den gang var derfor stor da det viste seg at kun drøyt 40 av bokens 128 sider omhandlet Geranium. De resterende sidene tok for seg Pelargonium som jeg ikke var spesielt interessert i på det tidspunktet. Da pellisinteressen skjøt fart i våres tok jeg den frem igjen og jeg kan konstatere at jeg er nå er glad i hele boken!

Boken starter med en oversikt over planteslekten Geraniaceae. Deretter blir den hardføre Geranium-slekten beskrevet, de kapitlene blir i denne omgang forbigått i stillhet.

Pelargoniumdelen starter opp med historen bak planteslekten, beskriver klassifiseringen og har dessuten et kapittel om hvordan og hvor planten kan benyttes. De neste kapitlene tar for seg de ulike typene av Pelargonium; villarter, hengepelargonium, duftpelargonium, de zonale, Highfields, rosenknopper, tulipanblomstrende, stjerner, kaktusblomstrende, dverger, regale, engler, Deacons og miniatyrer. Boken har også en kort beskrivelse av hvordan man steller og formerer (deling, stiklingler og frø) Pelargonium, samt et kapittel om skadedyr man kan komme ut for.

Helt mot slutten er det en oversikt over hvor man kan bestille planter og frø - også med web-adresser.

Boken har over 250 fargebilder av meget god kvalitet. Jeg finner igjen en god del av mine planter der og det er lett at det havner nye sorter på ønskelisten etter en titt i boken. Totalt sett er det en flott og innholdsrik bok om planteslekten Geraniceae vel verdt pengene du må betale for den.

Denne utgaven (kr 109) har gått ut av capris.no sortiment, men det ser ut til at de har den i to andre utgaver; en engelsk og en dansk.

Engelsk utgave kr 143

Dansk utgave kr 180

For øvrig kan du finne den på Amazon.com helt ned i 6-7$.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin