fredag 1. august 2008

På besøk hos Pelargonia.no

I dag har jeg vært på kjempekoselig besøk hos Pelargonia.no Siden bilferien i Norge skulle gå via Kristiansand mot vestlandet hadde jeg veldig lyst på en avstikker til Birkeland. Det ble riktignok 2-3 timers ekstra kjøring, men pytt hva gjør man ikke for å se på og kjøpe pelliser :o)

Avtale var gjort med Torhild på forhånd og vi ble guidet til Lindas gård i Birkeland. Linda var dessverre ikke tilstede, men Torhild troppet opp og viste oss både drivhus og rundt omkring ellers hvor det sto eller hang pelargonium på gården. De har nettopp hatt en utstilling av pelargonium ved ”Det gamle posthuset” på Konsmo og hvis jeg ikke har misforstått har de drøyt 600 sorter å ta vare på fordelt på drivhus hos Linda og Torhild. For min egen del håper jeg ikke at ”samlermanien” fører meg mot det antallet, selv om jeg ser at antallet øker vel fort for øyeblikket.

Jeg har altså laget meg en ønskeliste og den hadde jeg tenkt å holde meg til! Men hva skjer, jo akkurat det jeg har fryktet – jeg ønsker meg mange andre sorter også – jeg har bare ikke visst om det…. Jeg dro derfra med 20 nye sorter og kun 3 av de sto på listen min. På en måte er jeg glad for at jeg besøkte dem etter at utstillingen var over og de fleste stiklingene var solgt, ellers hadde jeg nok kjøpt med meg mange flere enn 20! (Men allerede nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte enda flere.) Og stiklingene, ja de står i en pappeske i baksetet i bilen og skal på en rundtur i Norge før de kommer hjem til Oslo.

Tusen takk til Torhild for en koselig stund på Birkeland, vi snakkes nok igjen når dere har flere stiklinger klare (bl.a. dufterne).

Jeg tok en del bilder og her ser dere noen av dem.

Nydelige duftpelargonium ved inngangen til drivhuset.


Jeg ble bare bitte litt misunnelig på alle de nydelige pelargonium'ene som var der.


For det meste duftpelargonium på terrassen




Her gjør Torhild klar mine pelliser


Ved inngangspartiet sto det også mange planter, bl.a. en diiiger 'Charity'





Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin