torsdag 17. juli 2008

'Mårbacka'

Jeg starter opp med denne nydelige gamle klassikeren fra Sverige.... Eller er det kanskje ikke der den kommer fra? Noen hevder at den kommer fra Selma Lagerlöfs barndomshjem i Värmland, andre hevder at den stammer fra Frankrike. Noen mener at det er Gloire de France, andre hevder at det er ’Esperance’.

Jeg mener å huske at jeg byttet den til meg på Hagegal for flere år siden og stiklingen har etter hvert både blitt ganske stor og gitt meg mange nye planter.






TypeZonale (P. x hortorum)
Gruppe
ForedlerUkjent
BlomstHalvfylt
FargeBlekrosa/hvit
BladNormalgrønne
KommentarNydelig plante. Blekrosa blomster som har en tendens til å bli mørkere rosa når planten står i solen. Finnes i flere utgaver; for eksempel Mårbacka Hvit, Mårbacka Hanna osv. Den har en storvokst og opprett vekst med vakre blekrosa over til hvite blomster. Egner seg godt til oppstamming.
Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin